Thursday 5 November 2015

Tan Sri Lim Goh Tong

CIRI 7: BERORIENTASIKAN HASIL






Tan Sri Lim Goh Tong
Perniagaan

            Berpandukan kamus dewan edisi keempat maksud orientasi ialah arah aliran yang diikuti atau menjadi seperti landasan bagi sesuatu pergerakan. Maka maksud hasil tidak ada yang spesifik tetapi jika diikutkan kefahaman hasil ialah sesuatu ganjaran yang diperolehi oleh seseorang yang telah bekerja keras untuk mendapat sesuatu.

            Siapalah yang tidaak pernah mendengar tempat destinasi perlancongan yang dikira sebagai destinasi pilihan disetiap pelancong iaitu Genting Highlands. Disebalik kejayaaan destinasi pelancongan tersebut terdapat pengasas atau keusahawanan yang berjaya iaitu tidak lain tidak bukan Tan Sri Lim Goh Tong.

            Beliau mempunyai idea dalam menjaduikan sesebuah tempat yang berbukit bukau dan tiada sesiapapun yang terfikir untuk menerokainya tetapi bukan bagi beliau. Bagi beliau ia adalah idea yang sangat bernas dan boleh dijadikan sesuatu perniagaan yang amat berjaya. Tambahan pula, dengan sikap beliau yang amat rajin lagi bersungguh sungguh dalam menjayakan perniagaan beliau. Beliau bukan sahaja berjaya didalam bidang perhotelan mahupunj perjudian. Tewtapi beliau juga menceburi perniagaan lain iaitu perladangan di Gewnting Highlands. Kaitannya beliau dengan berorientasikan hasil kerana beliau amat prihatin terhadap hasil yang bakal diperolehi.

            Bagi kami, beliau iaitu Tan Sri Lim Goh Tong amat perlu dicontohi oleh usahawan yang baru sahja ingin berkecimpung didalam bidang perniagaan. Disamping memperbaiki atau menambahbaik peribadi atau sifat usahawan yang berjaya. Sesungguhnya, usaha itulah yang menunjukkan seseorang itu berjaya mahupun tidak. 

No comments:

Post a Comment