Saturday 7 November 2015

Dato’ Aliff Syukri bin Kamarzaman

CIRI 8: BUDAYA TERBUKA





Dato’ Aliff Syukri bin Kamarzaman
D’Herbs Healthy Sdn Bhd

Budaya atau kebudayaan (daripada perkataan Sanskrit buddayah, yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi, yang bermaksud budi pekerti atau akal) secara amnya membincangkan hal-hal berkaitan budi dan akal manusia. Di dalam pengertian yang luas pula bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia, berlawanan dengan "perkara semula jadi"' yang bukan diciptakan atau boleh diubah oleh manusia. Di dalam bahasa Inggeris, kebudayaan disebut sebagai culture, yang berasal daripada perkataan Latin colere yang bermaksud menanam atau mengerjakan. (wikipedia, n.d.) Manakala bagi terbuka adalah ideologi yang tidak dimutlakkan. Dapat diartikan juga bahwa nilai-nilai dan cita-citanya tidak dipaksakan dari luar, melainkan digali dan diambil dari kekayaan rohani, moral dan budaya masyarakatnya sendiri. Ideologi terbuka merupakan ideologi yang dapat berinteraksi dengan perkembangan zaman dan adanya dinamika secara internal. (http://www.negeripesona.com/2015/04/pengertian-ideologi-terbuka-dan-tertutup.html, n.d.)

            Jadi budaya terbuka dapat digambarkan bahawa budaya yang dibawa perlulah mengikut pengedaran zaman. Begitu jugalah seseorang usahawan tersebut perlulah memperkenalakan produk yang mempunyai sifat budaya terbuka atau mungkin usahawan itu sendiri mempunyai sifat tersebut. Produk tersebut boleh diadaptasikan masyarakat itu sendiri. Didalam konteks Malaysia, kami memilih usahawan berjaya iaitu Dato’ Aliff Syukri Bin Kamarzaman sebagai contoh bagi aspek budaya terbuka.

            Beliau memulakan perniagaan kosmetik pada usia 21 tahun. Penggunaan tagline ‘Terlajak Laris’ sebagai salah satu strategi pemasaran membuat orang sedar akan kewujudan produk beliau. Pelbagai cabaran yang beliau telah lalui untuk menceburi bidang ini antaranya ialah masalah dari segi modal dan kesukaran mendapat kepercayaan orang ramai. Tetapi beliau sangat tabah menempuh cabaran tersebut disebabkan kisahnya yang dulu pernah mengalami kesusahan sejak kecil. Bermulanya dengan berniaga secara kecil-kecilan dengan menjual jeruk di sekolah seterusnya kerongsang dan tudung serta barang kosmetik malah usaha beliau untuk meneruskan berniaga sehingga sanggup berniaga dari rumah ke rumah untuk menjual jamu dan produk kecantikan jenama terkenal. Beliau juga mengadakan bengkel kecantikan dan kesihatan di mana-mana tempat kerja. Bermula dari situ beliau merasakan ingin membuat jenama beliau sendiri. Tetapi dengan usaha beliau merasakan ingin membuat jenama beliau sendiri iaitu D’Herbs. Dengan usaha beliau akhirnya produk gincu kolagen pertama di Malaysia dapat dipasarkan setelah membuatkan kajian. Beliau juga telah menubuhkan kilangnya sendiri iaitu Aliff Herbs Manufacturing Sdn Bhd.

            Didalam hal ini, kaitannya budaya terbuka dengan produk-produk D’Herbs ialah produk yang dihasilkan sangatlah bersesuaian bagi masyarakat Malaysia dimana dari aspek budaya itu sendiri. Pengguna juga selesa mengguna produk yang dikeluarkan kerana seperti mana yang kita tahu Negara Malaysia mempunyai cuaca yang tidak menentukan seperti hujan dan panas. Produk kecantikan D’Herbs boleh melindungi kulit masyarakat Malaysia daripada sinaran matahari. Bukan sahaja itu, ahrganya jugak amat berpatutan mengikut purata pendapatan rakyat Malaysia. Jadi hal ini meyakinkan lagi bahawa produk yang dikeluarkan oleh Dato’ Aliff Syukri Bin Kamarzaman ialah produk mampu bilik.

            Di Malaysia terdapat pelbagai jenis penyakit yang dialami oleh masyarakat Malaysia baik yang tua mahupun yang masihn muda. Jadi bagi menyelesaikan masalah ini, D’Herbs mempunyai produk yang sangat dipercayai ramai sebagai ikhtiar kita untuk pulih dari pelbagai penyakit. Sebagai contoh, Gamolex Gold.
            

No comments:

Post a Comment