Dato’
Aliff Syukri bin Kamarzaman
D’Herbs
Healthy Sdn Bhd
Budaya
atau kebudayaan (daripada perkataan Sanskrit
buddayah, yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi, yang
bermaksud budi pekerti atau akal) secara amnya membincangkan hal-hal berkaitan
budi dan akal manusia. Di dalam pengertian yang luas pula bermaksud segala
sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia,
berlawanan dengan "perkara semula jadi"' yang bukan diciptakan atau
boleh diubah oleh manusia. Di dalam bahasa
Inggeris, kebudayaan disebut sebagai culture,
yang berasal daripada perkataan Latin
colere yang bermaksud menanam atau mengerjakan. (wikipedia,
n.d.)
Manakala bagi terbuka adalah ideologi yang tidak dimutlakkan. Dapat diartikan
juga bahwa nilai-nilai dan cita-citanya tidak dipaksakan dari luar, melainkan
digali dan diambil dari kekayaan rohani, moral dan budaya masyarakatnya
sendiri. Ideologi terbuka merupakan ideologi yang dapat berinteraksi dengan
perkembangan zaman dan adanya dinamika secara internal. (http://www.negeripesona.com/2015/04/pengertian-ideologi-terbuka-dan-tertutup.html,
n.d.)
Jadi budaya terbuka dapat
digambarkan bahawa budaya yang dibawa perlulah mengikut pengedaran zaman.
Begitu jugalah seseorang usahawan tersebut perlulah memperkenalakan produk yang
mempunyai sifat budaya terbuka atau mungkin usahawan itu sendiri mempunyai
sifat tersebut. Produk tersebut boleh diadaptasikan masyarakat itu sendiri.
Didalam konteks Malaysia, kami memilih usahawan berjaya iaitu Dato’ Aliff
Syukri Bin Kamarzaman sebagai contoh bagi aspek budaya terbuka.
Beliau memulakan perniagaan kosmetik
pada usia 21 tahun. Penggunaan tagline ‘Terlajak Laris’ sebagai salah satu
strategi pemasaran membuat orang sedar akan kewujudan produk beliau. Pelbagai
cabaran yang beliau telah lalui untuk menceburi bidang ini antaranya ialah
masalah dari segi modal dan kesukaran mendapat kepercayaan orang ramai. Tetapi
beliau sangat tabah menempuh cabaran tersebut disebabkan kisahnya yang dulu
pernah mengalami kesusahan sejak kecil. Bermulanya dengan berniaga secara
kecil-kecilan dengan menjual jeruk di sekolah seterusnya kerongsang dan tudung
serta barang kosmetik malah usaha beliau untuk meneruskan berniaga sehingga
sanggup berniaga dari rumah ke rumah untuk menjual jamu dan produk kecantikan
jenama terkenal. Beliau juga mengadakan bengkel kecantikan dan kesihatan di
mana-mana tempat kerja. Bermula dari situ beliau merasakan ingin membuat jenama
beliau sendiri. Tetapi dengan usaha beliau merasakan ingin membuat jenama
beliau sendiri iaitu D’Herbs. Dengan usaha beliau akhirnya produk gincu kolagen
pertama di Malaysia dapat dipasarkan setelah membuatkan kajian. Beliau juga
telah menubuhkan kilangnya sendiri iaitu Aliff Herbs Manufacturing Sdn Bhd.
Didalam hal ini, kaitannya budaya
terbuka dengan produk-produk D’Herbs ialah produk yang dihasilkan sangatlah
bersesuaian bagi masyarakat Malaysia dimana dari aspek budaya itu sendiri.
Pengguna juga selesa mengguna produk yang dikeluarkan kerana seperti mana yang
kita tahu Negara Malaysia mempunyai cuaca yang tidak menentukan seperti hujan
dan panas. Produk kecantikan D’Herbs boleh melindungi kulit masyarakat Malaysia
daripada sinaran matahari. Bukan sahaja itu, ahrganya jugak amat berpatutan
mengikut purata pendapatan rakyat Malaysia. Jadi hal ini meyakinkan lagi bahawa
produk yang dikeluarkan oleh Dato’ Aliff Syukri Bin Kamarzaman ialah produk
mampu bilik.
Di Malaysia terdapat pelbagai jenis
penyakit yang dialami oleh masyarakat Malaysia baik yang tua mahupun yang
masihn muda. Jadi bagi menyelesaikan masalah ini, D’Herbs mempunyai produk yang
sangat dipercayai ramai sebagai ikhtiar kita untuk pulih dari pelbagai
penyakit. Sebagai contoh, Gamolex Gold.
No comments:
Post a Comment